باتری یو پی اس را چه زمانی عوض کنیم؟

عوض کردن باتری یو پی اس

کلمه یو پی اس مخفف کلمه Uninterruptible power supply است که در حقیقت سورس جریان بدون وقفه نام دارد. یو پی اس در بیشتر مکان ها مثل مراکز درمانی یا شرکت های صنعتی و تجاری جهت تامین انرژی برق بسیار مهم است. کار این دستگاه الکتریکی جلوگیری از نویز و ایجاد مشکلات در جریان الکتریکی میباشد. دستگاه یو پی اس به کمک باتری یو پی اس در موقع اتصال به برق شهری، انرژی را ذخیره مینماید. در هنگام قطع برق از شارژ باتری یو پی اس برای مهیا کردن برق تجهیزات الکترونیکی استفاده مینمایند. پس یکی از مهمترین نکات در هنگام استفاده از دستگاه تعمیر و تعویض باطری یو پی اس هست.

تعویض باتری ups میبایست به موقع انجام شود تا از صدمه رساندن به سایر قسمت های دستگاه جلوگیری شود. تعمیر و تعویض باتری یو پی اس میبایست به وسیله متخصصان راژمان انجام شود.اگر که خودتان قصد تعویض باتری را داشتید، بهتر است نکاتی را رعایت کنید. در ادامه با راژمان همراه باشید.

آیا تعویض باتری یو پی اس ممکن است؟

اگر پس از زمان طولانی کار نکردن با ups ، دچار ایراد و اصطهلاک شد، هیچ مسئله ای نیست. اکثر خرابی های دستگاه یو پی اس مربوط به باتری میباشد. فقط کافی است باتری را تعمیر یا تعویض نمایید. خرید باتری خیلی منطقی تر از خرید خودِ یک دستگاه منبع تغذیه جدید است. فقط کافیست ups battery را عوض کنید تا دستگاه باز هم مثل قبل کار کند.

ممکن است برایتان سوال باشد که آیا خودتان هم میتوانید تعویض باتری یو پی اس را انجام دهید؟ پاسخ به این پرسش بله است. در ادامه با راژمان باشید تا مراحل تعویض battery را قدم به قدم پیش برویم.

 


این مقاله را هم بخوانید نگهداری باتری یو پی اس


 

تعویض باتری

چطور متوجه شویم یو پی اس نیاز به باتری جدید دارد؟

آموزش تست باتری یو پی اس

در پله اول اول باید ابتدا بفهمیم که باطری نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. اگر هر یک از گزینه های زیر را در کار با یو پی اس مشاهده کردید، فورا دستگاه را خاموش نمایید و با کارشناس راژمان تماس بگیرید:

  1. صدای غیرعادی یا مداوم: اگر صدای غیرعادی از دستگاه به گوشتان خورد شاید یک جز یو پی اس تحت فشار قرار گرفته است.
  2. بالا رفتن  بیش از حد دمای دستگاه: زمانی که فن یو پی اس  دچار آسیب شده است نمیتواند دستگاه را خنک نگه دارد.
  3. بوی سوختگ: اگر باتری، برد مدار یا فیوز در حال آسیب باشند، بوی سوختنی میدهد.
  4. بوق ممتد دستگاه: در این شرایط باتری نیاز به شارژ مجدد یا تعویض دارد.
  5. برق در خروجی یو پی اس وجود ندارد:  ممکن است باتری نیاز به شارژ مجدد یا تعویض دارد و یا شاید مدارهای داخلی یو پی اس صدمه دیده است.

بهترین زمان برای تعویض باتری یو پی اس کدام است؟

باتری های یو پی اس معمولا ۲ تا ۳ سال عمر مفید دارند. اگر در هنگام کار دستگاه یو پی اس، سیستم هایتان  دچار قطع شدن و وصل شدن  جریان شوند نشان دهنده مصطهلک بودن باتریست و باید سریعا عوض شود.

زمان تعویض باتری یو پی اس

در حالت کلی اگر ups  شما  به یکباره خاموش شد و یا باتری شارژ نمیشد، حتما خرابی از باتری یو پی اس میباشد. موارد آلارم زیر را در نظر بگیرید و با توجه به آن تشخیص دهید که آیا باتری خراب است یا نه.

  1. صدای بیب در هر ۱۰ ثانیه: مدبای پس
  2. صدای بیب بطور مداوم: حالت ارور
  3. نواختن بیب ۲ بار در هر ثانیه: اضافه بار
  4. شنیدن بیب هر ۵ ثانیه: مد باطری
  5. صدای بیب در هر ثانیه: شارژ کم باتری

 


این مقاله را هم بخوانید طریقه شارژ کردن باتری


نکات مهم در زمان تعویض باتری یو پی اس

چه مواردی در UPS باید مرتب چک بشود؟

قبل از اینکه اقدام به تعویض باتری یو پی اس نمایید، باید نکاتی را بدانید. این نکات شما را راهنمایی می کنند که با آگاهی کامل مراحل تعویض را انجام داده و در حین کار سوتی ندهید.

  1. قبل از نصب قطعا درون محفظه ها را با دستمال مرتب کنید. اگر خوردگی وجود دارد با جوش شیرین برطرف کنید و کابل ها را دوباره نشان بگذارید.
  2. مطمئن شوید که اتصالات را به صورت صحیح چفت کرده اید. برای جلوگیری از هرگونه خطا یک نفر تمامی اتصالات را نگاه کند و در اخر چک کند تا مشکل نداشته باشد.
  3. هر باتری جریان DC دارد. اگر تعداد باتری ها زیاد شود احتمال خطا در برق DC زیاد است. پس برای جلوگیری از صدمه دیدن کار را با بیش از ۵ باتری یو پی اس شروع نکنید.
  4. در هر مرحله از نصب یا تعویض باتری ها اطمینان پیدا کنید که اتصالات محکم هستند. زیرا هر اتصال اشتباه یا محکم نبستن سیمی باعث جریان کشی های بی موردی خواهد شد. برای محکم شدن سیم ها حتما از واشرهای با کیفیت در هنگام نصب و تعویض استفاده نمایید.
  5. زمانی که کار تمام شد، قبل از اینکه روشن کنید از صحیح بستن اتصالات اطمینان حاصل کنید.

مراحل تعویض باتری منبع تغذیه بدون وقفه

تعویض باتری یو پی اس
نحوه نصب باتری یو پی اس

حال که زمان تعویض باتری منبع تغذیه تان رسیده است بهتر است گام به گام آموزش ما را دنبال کنید تا کار به درستی پیش رود:

  1. در مرحله اول پیچ های پشت یو پی اس را باز نمایید.
  2. بعد از اینکه پیچ ها باز شد داخل دستگاه را میبینید.
  3. باتری را میبینید که در جای خود توسط یک نگهدارنده قرار گرفته تند. با ملایمت پیچ های دو طرف گیره را باز نمایید.
  4. سیمهایی به رنگ های قرمز (مثبت) و مشکی (منفی) به باتری وصل هستند. مطمئن شوید که دستگاه به برق نیست و سیم ها را از باتری جدا کنید.
  5. باتری را برداشته و بعد از آن باتری جدید را جایگزین باتری قبلی کنید، کابل ها را مجددا متصل کنید و گیره ها را مثل حالت اولیه ببندید.

نکته: قبل از اینکه باتری نو  را بگذارید به کمک مولتی متر بررسی کنید که ولتاژ باتری جدید مناسب ولتاژ یو پی اس است. همینطور در موقع خرید میتوانید از فروشنده ولتاژ باتری را سوال کنید. ولتاژ باتری روی ۱۲ مناسب است اگر هم کمی بالاتر بود مشکلی ندارد.

۶٫ پس از نصب باتری نو درب دستگاه یو پی اس را ببندید و دکمه روشن کردن را بزنید تا از درست کار کردن ups مطمئن شوید.

 

نحوه بستنbattery

battery بستن به دلیل تفاوت در مدل های متنوع، ممکن است کمی فرق کند. اما، در اکثر مدل ها،می توانید باتری را با دنبال کردن گزینه های زیر بسته بندی کنید:

  • قطع برق ورودی: اول، باید هر نوع جریان ورودی را که به ups متصل است را قطع کنید.
  • خاموش کردن دستگاه: قبل از هر کاری، ups را خاموش کنید تا از اتفاق افتادن هرگونه خسارت به دستگاه جلوگیری شود.
  • باز کردن محفظه باطری: غالبا باتری در بخش پشتی یو پی اس قرار دارد و برای دسترسی به آن، باید درب جای  باتری را باز کنید.
  • جدا کردن باتری: پس از باز شدن محفظه باتری، باید سیم باتری را از دستگاه جدا نمایید. برای این عمل، امکان دارد نیاز به فشار دادن یک دکمه یا حرکت دادن یک قطعه داشته باشید.
  • بستن محفظه باتری: بعد از جدا کردن باتری، باید محفظه باتری را ببندید.

 اگر در رابطه با بستن باتری جدید روی ups تان سوالی داشتید میتوانید با کارشناسان راژمان در تماس باشید.

۰۲۱۲۶۴۱۴۴۳۰

۰۲۱۲۶۴۱۴۵۲۹