قیمت یو پی اس بر چه اساس است؟

یو پی اس یا ups دستگاهیست کارامد که در زمان قطعی برق  به داد ما میرسد. در ادامه به صورت کامل راجع به یو پی اس و عوامل تاثیر گذار بر قیمت یو پی اس صحبت میکنیم. چون همانطور که میدانید یو پی اس ها انواع مختلفی دارند که هر کدام برای کاربردی خاص استفاده میشوند. شما بر اساس نوع نیاز خود باید قیمت یو پی اس خود را انتخاب کنید. همانطور که میدانید قیمت یو پی اس از ۱ ملیون تا ده ها ملیون تومان متغیر است پس شما باید بدانید که چه دستگاهی نیاز دارید!

 

UPS چیست؟

دستگاه یو پی اس را منبع تغذیه بدون وقفه مینامند. این وسیله الکترونیکی جریان Ac مورد احتیاج تجهیزات الکتریکی مصرف کننده را در هنگام قطع شدن  جریان تامین می نماید و بعد از وصل شدن مجدد برق، یو پی اس  کار این است که جریان را برای شما تثبیت میکند. همچنین در تجهیزات حساس مصرف کننده مانع از نفوذ نویز و اختلالات می گردد.

منبع تغذیه UPS برق اضطراری یا بدون وقفه که اصطلاحا به آن یو پی اس نیز می گویند، یک دستگاه ذخیره برق ۲۲۰ ولت است که در هنگام قطع شدن جریان، می تواند برق اضطراری و مورد نیاز تجهیزات برقی و حساس را مهیا کند. دستگاه ups غالبا در مرکز های داده (data center)، مزارع ارز دیجیتال، کامپیوتر های شرکتها، مصارف منزل و در کل سیستم هایی که در نبود جریان شهری بامشکلات زیادی مواجه میشوند.

یو پی اس چیست؟

 

طراحی یو پی اس های ذخیره برق ۲۲۰ ولت طوری در نظر گرفته شده است که بتوانند از شوک ناگهانی ناشی از قطعی برق، در سیستم های مختلف جلوگیری کنند و در نتیجه سیستم ها و دستگاه ها، از خرابی ناشی از قطع برق و از دست دادن ناگهانی برق شبکه در امان بمانند.

یو پی اس ها بر چه اساسی تولید میشوند؟

یو پی اس ها بسته به نوع باتری و ظرفیت و کاربردی که دارند در انواع مختلفی تولید می شوند. آنها ممکن است طوری طراحی و پیکر بندی شوند که با افزایش ظرفیت باطری ها، برق مصرفی دستگاه ها را برای مدت طولانی تری تامین کنند، که این عملکرد بیشتر برای یو پی اس های صنعتی در نظر گرفته می شود. نکته ای که در رابطه با یو پی اس های برق اضطراری با ابعاد بزرگ تر وجود دارد، این است که این یو پی اس ها دارای توان بیشتر و اکثرا کیفیت برق خروجی بالاتری هستند.

یک یو پی اس می تواند از یک پیکربندی تکفاز یا سه فاز تشکیل شده باشد که توسط مجموعه ای از باتری ها یا یک قطعه فلایویل تغذیه می شود. سیستم منبع تغذیه بدون وقفه (یو پی اس) در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید می شود که می توان در برخی مصارف خانگی، اداری، صنعتی و غیره از آن استفاده کرد. یو پی اس می تواند شبیه به یک محفظه کوچک یا کیس بصورت UPS کوچک باشد و در کنار سیستم های رایانه ای شما قرار بگیرد و یا در ابعاد و ظرفیت های مگاواتی و مگاتنی در تاسیسات و صنایع بزرگ از آن استفاده شود.

مثالی ساده

ساده ترین مثال برای نحوه عملکرد یو پی اس های برق اضطراری، بکاپ باطری لپ تاپ است. لپ تاپ ها یا تبلت ها که از فناوری باطری داخلی برخوردار هستند، برق DC را به سیستم می رسانند. اگر لپ تاپ یا تبلت وصل باشد و کاربر در حین کار با آن، با قطعی برق ناگهانی مواجه شود، شارژ باطری در طول دوره قطعی برق متوقف می شود، اما کاربر هیچ گونه خرابی یا قطعی سیستم را تجربه نمی کند.

یو پی اس ها علاوه بر تامین بدون وقفه برق، از نوسانات و تغییرات ناگهانی ولتاژ و فرکانس ها نیز جلوگیری می کنند. نمودار خروجی برق یو پی اس کاملا سینوسی است و این نشان می دهد که یو پی اس بهترین انتخاب برای تامین برق خروجی تمیز (بدون نوسان) و محافظت شده است.

یک یو پی اس معمولا برای محافظت از سخت افزار ها و سیستم هایی مانند کامپیوتر، مراکز داده و تجهیزات الکترونیکی مختلف که قطع برق ناگهانی در آنها باعث صدمات، تلفات و اختلالات جدی در کسب و کار یا از بین رفتن اطلاعات مهم و حیاتی می شود، مورد استفاده قرار می گیرد.

 


این مقاله را هم بخوانید یو پی اس مناسب برای فروشگاه


مشخصات فنی UPS

یو پی اس را می توان یک نوع دستگاه قدرت پیوسته در نظر گرفت. هنگام استفاده از میزان برق ذخیره شده توسط باتری ها عموما کم است، اما برای راه اندازی دوباره دستگاه های های آماده به کار یا جلوگیری از خاموش شدن اتفاقی تجهیزات گزینه خوبی هستند. انواع مختلفی از یو پی اس ها تولید می شوند که روش فعالیت مختلفی دارند، ولی هدف همه آنها ذخیره سازی انرژی برق و تامین آن در هنگام قطع شدن برق شهری است.

یک یو پی اس کاربردی، با باتری به منبع برق (برق ورودی) وصل می شود، جریان مورد نیاز را دریافت می کند و در اخر بار دریافتی را برای منتقل کردن به خروجی، اصلاح مینماید. مقدار مصرف برق در باره یو پی اس ها بر طبق ولت آمپر (VA) و یا (KVA) اندازه گیری میگردد که به آن، کاوا هم گفته میشود. بیشتر یو پی اس های دارای ظرفیت زیر ۱ کیلوولت آمپر، از انواع یو پی اس های لاین اینتراکتیو و آماده به کار میباشند که معمولا نسبت به دیگر نوع ها، هزینه های کمی دارند.

غالبترین یو پی اس کدام است؟

یو پی اس ها در ظاهرهای  مختلفی ساخته می شوند، اما غالب ترین نوع آنها طرح کابینتی یا رک مونت و ایستاده  یا Tower هم شناخته می شوند، هستند. در یو پیاس به شکل  تاور، یو پی اس ها به صورت عمود ، روی زمین گذاشته میشوند. این شکل  از یو پی اس ها، غالبا در دیتا سنتر ها و اتاق های سرور استفاده میشوند.

نوع دیگری از یو پی اس ها که شکل  نصب قفسه ای دارند و به آنها یو پی اس های رَک مونت هم میگویند، در قفسه هایی با ابعاد استاندارد نصب میشوند. این شکل از یو پی اس ها عموما در شبکه و سرور، مورد مصرف قرار میگیرند.

به صورت کلی کارکرد خروجی یو پی اس ها را میشود در ۳ بخش تقسیم کرد:
  • وابستگی ورودی
  • شکل موج ولتاژ خروجی
  • عملکرد خروجی متحرک

شکل موج رایج در بین یو پی اس ها  در خیلی از موارد به صورت سینوسی میباشد که از نظر نبود اعوجاج و نوسانات اضافی،  مراقبت میشود. این شکل موج در یو پی اس های دارای ۲ کاوا  و بالاتر دیده می شود و یو پی اس هایی که توان کمتر از ۲ کیلووات داشته باشند، دارای خروجی شبه سینوسی هستند.

همچنین شکل موج خروجی یو پی اس ها در حالتی که از طریق وصل شدن به برق کار می کنند با هنگامی که در حالت ذخیره انرژی قرار گرفته اند، متفاوت هست.

 

قیمت یو پی اس ها بر اساس نوع آنها

یو پی اس ها از نظر فناوری ساخت و ساختار محافظتی انواع متنوعی را دارا هستند، ولی در کل این تجهیزات  به صورت معمول به سه نوع زیر بخش بندی می شوند:

  1. ups آفلاین یا آماده به کار (Stand by)
  2. یو پی اس لاین اینتراکتیو یا خط تعاملی (LineInterActive)
  3. ups آنلاین (Online UPS)

انواع یو پی اس های صنعتی

ابعاد و برند یو پی اس ها تعیین کننده مدت زمان لازم جهت سیو کردن جریان شهری ۲۲۰v توسط آنها میباشد. در تجهیزات برق اضطراری  انتقال بار در هر یک از حالات ذکر شده در بالا  مختلف است. پس هر یو پی اس کار برد خاصی دارد و قیمت یو پی اس متفاوت خواهد بود.

یو پی اس آفلاین (استند بای)

این نوع یو پی اس هنگام قطع برق شهری  در مدار وارد میگردند. یو پی اس آفلاین، در آن یک باتری پشتیبان از طریق ولتاژ خط جریانش تامین می شود و با یک اینورتر به یک تغییر دهنده (switch) یا کلید انتقال وصل میگردد. ups استند بای ساده ترین نوع در بین یو پی اس ها هست که فقط مهمترین ویژگی یو پی اس را از بین بردن نواسانات و نویز ها و همینطور بکاپ گرفتن از باتری در هنگام قطعی برق را انجام میدهد.

کارکرد یو پی اس های  آفلاین

یو پی اس Stand by، عموما برای محافظت از بار های خانگی و شرکتهای کوچک مانند پی سی های خانگی، مورد مصرف قرار می گیرند. کاربردهای دیگر یو پی اس آفلاین در زیر آمده است

  • تجهیزات الکترونیکی معمولی
  • کامپیوتر های شخصی
  • دستگاه های POS
  • دوربین مدار بسته و درب های کرکره ای و…

اجزای تشکیل دهنده یو پی اس استند بای

  • منبع شارژر
  • باطری یو پی اس
  • اینورتر inverter
مزیت های یو پی اس آفلاین 
  • جمع و جور و دارای اندازه قابل حمل یا پورتابل
  • قیمت یو پی اس آفلاین ارزانتر است
  • بازدهی خوبی دارند
  • موج سینوسی با کیفیت را دارا هستند

در چه مواردی نمی توان از یو پی اس آفلاین استفاده کرد؟

  • دستگاه هایی که حساسیت زیادی دارند و با قطع برق ممکن است جان و مال انسانها به خطر بیفتد.
  • دیتا و اطلاعات بسیار با ارزش باشند و با خاموش شدن دستگاه ها اطلاعات نابود شوند.
  • توان کمتر از ۲ کیلوولت آمپر برای باتری وجود داشته باشد.
یو پی اس Line intractive(خط تعاملی)

 خروجی AC ورودی را مهیا میکند در واقع زمان های عادی ورودی را از طریق حالت by pass به ترانسفورماتور انتقال میدهد که در این حالت ترانسفورماتور در نقش منبع تغذیه هستند.

یو پی اس لاین اینتراکتیو معمولا برای نگه داشتن جریان برق جهت دیتا سنتر ها و مکانهایی که اطلاعات برایشان اهمیت بالایی دارند استفاده میشوند.  قیمت یو پی اس لاین اینترا کتیو نسبت به قیمت یو پی اس آفلاین بیشتر است.

کاربرد یو پی اس line intractive

این یو پی اس ها به خاطر این که حساسیت زیادتری نسبت به یو پی اس های آفلاین در مقابل افت یا بالا رفتن فشار برق دارند، پس برای استفاده در دیتا سنتر ها   و server ها مناسب هستند. و همچنین برای دستگاه هایی که در زیر آورده شده اند نیز مناسب هستند:

  • اتصال لوازم الکترونیکی
  • رایانه های شخصی
  • سیستم های گیمینگ
  • دستگاه ها و متعلقات شبکه های کامپیوتری
  • سرور های شرکتهای کوچک
ویژگی های UPS لاین اینتراکتیو
  • حد اعتماد بالا
  • داشتن توان و قدرت بالا در هنگام برق رسانی
  • قیمت یو پی اس لاین اینتر اکتیو از یو پی اس آنلاین ارزانتر است.
  • شکل موج سینوسی
  • ابعاد مناسب و قابل حمل
یو پی اس آنلاین (On line UPS)

کار این یو پی اس این است که با اصلاح ولتاژ ورودی، خروجی با کیفیت را به بار مصرفی انتقال دهد که خروجی از طریق این یو پی اس ها مهیا شود. همان طور که در موارد قبل هم بیان کردیم، بای پس رخدادی است که در هنگام اتفاق افتادن نقص فنی و یا بالا رفتن دما به بیش از حد مجاز، فعال میگردد و معمولا دستگاه  به این حالت می رود.

دستگاه یو پی اس آنلاین آخرین فناوری در ساخت این دستگاه است. UPS های آنلاین غالبا دارای یک کلید انتقال  برای بالابردن قابلیت اطمینان میباشند. در UPS های آنلاین عامل مهم تامین جریان برق به جای جریان شهری، battery هست. پس دستگاه دائما در حال انتقال جریان برق هست وبدون لحظه ای قطع برق، جریان باتری ها در مدار قرار میگیرد. جوری که شما در هنگام قطعی برق چیزی حس نمیکیند.


این مقاله را هم بخوانید یو پی اس برای آپارتمانها


کاربرد UPS آنلاین

محافظت از کاربری های زیر در برابر آسیب های ناشی از قطع شدن جریان برق، کم شدن  یا بالارفتن ولتاژ، نسانات و تغییرات فرکانس و اعوجاج هارمونیک، از ویژگیهای اصلی UPS online میباشد

  • تجهیزات مهم واحد آی تی
  •  دیتا سنترهای بزرگ
  • سرور های گران قیمت و مهم کشور
  • دکلها و دستگاههای مخابراتی
مزایای UPS آنلاین
  • راحتی در موازی کردن
  • راندمان زیاد نسبت به سایر یو پی اس ها
  • چگالی توان زیاد
  • مدت زمان منتقل شدن جریان با سرعت زیاد
  • خروجی جریان برق تمیز
  • قیمت یو پی اس آنلاین نسبت به بقیه یو پی اس ها بالاتر است اما برای دستگاههای گرانقیمت حساس ناچیز است.

 

نحوه انتخاب یو پی اس

توان مصرفی شما چقدر است؟

یک ویژگی خیلی تاثیر گذار که باید در زمان تهیه یو پی اس باید بدانید توان مصرفی تجهیزات متصل به یو پی اس است. پس در همین موضوع باید توان یک به یک  دستگاههای الکترونیکی مورد استفاده، حساب شود و در آخر توان کلی مورد احتیاج حساب شود. عموما در بیشتر دستگاه ها توانشان با وات نمایش داده میشود. به این نکته توجه کنید که بعد از حساب کردن توان کلی، باید درصدی به این عدد اضافه کرد و یا به عبارت دیگر، توان یو پی اس باید از توان مورد محاسبه زیادتر باشد. معمولا این اختلاف در حدود ۲۵ درصد باشد، مناسب هست. از جمله فایده های  این عمل میشود موارد زیر را نام برد:

  • با انتخاب توانی بیش از توان مورد احتیاج و در صورت کارکرد دستگاه با بیشترین توان،دستگاه صدمه نمیبیند.و عمر دستگاه بیشتر می شود.
  • در صورت بالا  رفتن دستگاه های متصل به ups نیازی به تغییر یو پی اس وجود نخواهد داشت و از خرج های بیهوده جلوگیری میشود.

مواردی که می توانند در انتخاب بهترین UPS، به شما کمک کنند عبارت است از:

  • UPS را برای شرکت خود می خواهید یا برای موارد صنعتی؟

قبل از خرید یو پی اس حتما باید به نوع محلی  که یو پی اس را برای آن تهیه می نمایید، دقت کنید. مضاف بر این که توان یو پی اس های معمولی و صنعتی با یکدیگر فرق میکند، ولتاژ ورودی و خروجی آنها نیز با هم فرق دارد.

UPS های استاندارد یا اداری که مصرف عام را دارا هستند و در اداره ها و شرکتهای متنوع میشود از آنها استفاده نمود، ورودی و خروجی تکفاز دارند. در حالی که ولتاژ ورودی و خروجی دستگاه های منبع تغذیه صنعتی، با توجه به شیوه کارکرد آن ها، عموما به شکل ۳ فاز در نظر میگیرند.

  • آیا یو پی اس های قابل استفاده در محیط های درمانی شرایط خاصی را دارا هستند؟

اگر  میخواهید یو پی اسی را برای دمانگاه ها  و مراکز پزشکی خرید کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که UPS های متناسب با بیمارستانها، مخصوصا ام ار ای یا ct scan ، دارای یک ترانسفورمر پایه برای ایزولاسیون مغناطیسی میباشند.

  • چه باتری ای برای یو پی اس مناسب است؟

زمان جریان دهی منبع تغذیه به دستاگاهه های الکترونیکی را قدرت و ظرفیت باتری های داخل آن تعیین می کند. ظرفیت باتری با واحد آمپر ساعت حساب میگردد

فرمول حساب کردن ظرفیت باتری یو پی اس:

مجموع بار بر حسب VA/ (۰٫۶۵)(AH) V)(تعداد باتری) = زمان برق دهی مورد نیاز بر حسب AH

 

انواع باتری UPS
  • باتری اینترنال
  • باتری اکسترنال:

در هنگام انتخاب باتری دو حالت داریم:

حالت ۱: توان بار مصرفی پایین است، برای همین برای اینکه جای کمتری بگیرد و همینطور در نظر گرفتن شیک بودن کار باتری اینترنال یا داخلی را به کار میبریم.

حالت ۲:  وقتی توان بارمصرفی بالا است. باتری به صورت اکسترنال و در داخل یک محفظه یا کابین باتری نصب میشود.

انواع باتری یو پی اس

 

حداکثر زمان بک آپ یا پشتیبانی یو پی اس چقدر است؟

کارکرد battery در یو پی اس خیلی مهم است چون هنگامی که قطعی جریان رخ میدهد ، یو پی اس در جریان قرار میگیرد، باتری جریان برق مورد نظر را تامین میکند. پس با حساب کردن توان مصرفی و زمان بک آپ مورد نیاز میبایست آمپراژ باتری را حساب کتاب کرد تا عملگرایی مناسب را برای ما دارا باشد.

 

مزایای استفاده از UPS

تجهیزات گرانقیمت  و سنگین نیاز به یو پی اس با خروجی بدون نویز و بی نوسان دارند. UPS در همچین تجهیزاتی به عنوان واسطی عمل میکند که منبع برق ورودی از آن عبور می کند  و از دستگاه ها در برابر خیلی از نوسانات و نویز دار بودن جریان برق، حفاظت مینماید. بهتر هست برای هر مکان که نمی توان دستگاه را خاموش کرد، به یو پی اس، مجهز باشید تا از قطعی برق جلوگیری کنید. یک سیستم منبع تغذیه بدون وقفه می تواند اهداف و مزایای زیادی برای شما داشته باشد: مانند تداوم در برق رسانی ، یکتواخت بودن ، نصب آسان ، قابلیت اطمینان بالا ، خروجی پایدار ، همپوشانی و …

شما در راژمان الکترونیک میتوانید با استفاده از تخصص مشاوران ما به صورت رایگان راهنمایی شوید که چه یو پی اسی برای کار شما مناسب تر است


این مفاله را هم بخوانید تقسیم بندی های یو پی اس


قیمت یو پی اس

قیمت یو پی اس در انواع online ، offline و line intractive، به شرایط مختلفی وابسته هست. که یکی ازبا اهمیت ترین آن ها، مقدار توان و تعداد باتری است. یو پی اس با توجه به کارکرد و برند آن می تواند قیمت متفاوتی داشته باشد. برای نمونه قیمت یو پی اس آنلاین از دو یو پی اس افلاین و لاین اینتراکتیو بیشتر است.

خیلی از مشتریان راژمان در بیشتر مواقع با این پرسش مواجه می شوند که چرا قیمت ups با یو پی اس دیگر فرق دارد؟ عدر زیر یک سری دلایل را برای شما اورده ایم

  • فرق داشتن کیفیت ساخت و برند یو پی اس ها
  • تفاوت در شارژ شدن باتری یو پی اس ها
  • گارانتی و خدمات پس از فروش شرکت مورد نظر

در صورتی که سوالی در زمینه قیمت یو پی اس داشتید با ما در میان بگذارید

۰۲۱۲۶۴۱۴۴۳۰

۰۲۱۲۶۴۱۴۵۲۹