انتخاب بهترین باتری یو پی اس

باتری یو پی اس ها در انواع مختلفی به بازار عرضه میشوند. که در اینجا به شما  انواع باتری های ups معرفی میکنیم. چون وقتی میخواهیم بهترین باتری یو پی اس را تهیه کنیم یکی از مواردی که خیلی باید به آن توجه کنیم نوع یو پی اس است. معمولا باتری هایی که برای ups از آن ها استفاده می شود از دسته باتری های ثانویه هستند که میتوانند مجددا شارژ شوند

 

خرید بهترین باتری یو پی اس

 

باتری های UPS  به صورت اکسترنال و اینترنال به یو پی اس ( به انگلیسی Uninterruptible Power Supply به اختصار UPS ) نصب می شوند و وظیفه یو پی اس ها این است که جریان الکتریکی را در هنگامی که برق شهر در وصل است باتری ها را شارژ کند

وقتی که جریان الکتریکی قطع میشود و یا ولتاژ به شدت پایین می اید دستگاه های یو پی اس به صورت خودکار برق را از مدار شهری قطع میکنند و به battrery متصل می کنند. این اتفاق فقط در کسری از ثانیه انجام میگردد و شما متوجه قطع شدن برق نمیشوید.

برای اینکه بتوانید یک باتری خریداری کنید باید ببینید که شما باتری را برای چه کاری و چه یو پی اسی میخواهید. در این مقاله در حد امکان شما را در خرید یو پی اس راهنمایی میکنیم اما اگر در سریع ترین زمان ممکن میخواهید اطلاعات خرید باتری خود را به دست اورید با کارشناسان متخصص ما در ارتباط باشید.

تماس با ما

از طریق خط های ثابت:

۰۲۱۲۶۴۱۴۵۲۹ – ۰۲۱۲۶۴۱۴۴۳۰

از طریق تلفن همراه پشتیبانی:

۰۹۱۹۶۷۰۶۰۳۱

 

انواع باتری قابل استفاده در یو پی اس

 

باتری ( باطری ) ابزاری است که با تبدیل کردن انرژی شیمیایی به انرژی electricy بین دو نقطه اختلاف پتانسیل ایجاد میکند و باعث شارژ بارهای الکتریکی می شود.

باتری ها انواع متنوعی دارند، از جمله باتری های ups ، باتری های سرب اسید (LA)هست که محبوبترین ترین نوع باتری میباشند. در یکسری موارد صنعتی هم  از باتری های نیکل کادمیوم و litiom ion استفاده میگردد.

 

اقسام باتری های یو پی اس 

 

به سه نوع تقسیم بندی میشوند:

سرب اسید ، نیکل کادمیم ، لیتیوم یون

باتری های یو پی اس در مدل و جنس متنوع تولید می شوند که عبارت است از:

  • battery یو پی اس اسید سرب (lead–acid (LA
  • باتری  یوپی اس نیکل کادمیوم nickelcadmium
  • باطری یو پی اس لیتیوم یونی lithium-ion
  • battery  سیلور آلکالین

هر کدام از باتری های بالا با عملکرد متفاوت خود دارای مزیتها و عیب هایی هستند اما بهترین باتری یو پی اس، باتری  اسید سرب است.

 

بهریتن باتری یو پی اس بازار

 

باتری های UPS اسید سرب

 

طول عمر این نوع از باتری ها بین ۴ تا ۱۲سال هست

باتری های اسید سرب به دو بخش تقسیم می شوند:

  • باتری  لید اسید  ( باتری های تر)
  • خشک
  • سیلد اسید
  1. باتری های سیلد اسید سرب Sealed
  2. باتری های سرب اسید دریچه دار Vented

گزینه یک که باتری های لید اسید هستند به علت  احتیاج به نگهداری و مدیریت دوره ای برای ups هایی که توان کمتری دارند استفاده میگردند و از طرف دیگر آن ها برای بالا بردن عمر یو پی اس ها از باتری های خشک بهره میبرند.

به صورت مخفف باتری های سیلد اسید  را VRLA  هم مینامند. این باتری ها به شکلی تولید شده اند که به آب اسید درون باتری برخورد نکند و به همین علت احتیاج به نگهداری در طی دوره بهره برداری نخواهند داشت. مورد مهم راجع به VRLA این است که باید انها را تمیز نگه داشت چون گرد و غبار باعث اسیب به باتری میشود.

از یو پی اس های Sealed acide بیشتر در مراکز اداری و شرکتهای بزرگ استفاده می شود زیرا این نوع از باتری ها در برابر گرما و سرمابادوام تر و عمرشان بیشتر است.

 

چه نوع هایی باتری سیلد اسید داریم؟

 

باتری VRLA ، دارای دو نوع AGM یا فایبرگلاسی و GEL یا ژلی هست.

  • ژله ای : در باتری GEL در الکترولیت آنها پودر سیلیکا ریخته میشود که آن را شبیه ژل میکند
  • AGM : مخفف عبارت  Absorbed glass mat هستند که در بین plate های باتری، از فایبرگلاس استفاده میگردد.

هر دو نوع GEL و AGM با هم در رقابت هستند.

 

باتری نیکل کادمیوم

 

یک طور دیگر از باتری هایی که در یو پی اس ها به کار برده میشود باتری NI-CD است. این باتری نسبت به باتری seald قوی تر است از فناوری بهتری تولید شده . از طرفی هم ارزش پولی آن به مراتب بشتر است.

NI-CA battery از قرار گرفتن فلز nicol و مایع بازی الکترولیت potasiom تولید میشود که بیشترین ولتاژ هر سلول حدودیک و دو دهم ولت است که برای تولید یک باتری ۱۲ V باید ۱۰ سلول را سری کرد.

مقدار عمری که باتریNA-CD دارد بستگی به نوع اسیدی، جرم پایین، مقاومت بالا و گرما وسرما بستگی دارد. باتری نیکل کادمیوم  شارژ با سرعت زیادی دارد و به همین دلیل است که مشتریان زیادی این نوع باتری را تهیه میکنند.

در این نوع باتری هاd دستگاه ups، میشود در کوتاهترین تایم ممکن باتری را شارژ کامل کرده و مصرف نمایید.

مشخصات باتری نیکول کامیوم

 

میزان تایم پشتیانی باتری های NiCd خیلی زیاد هستند، به ویژه اگر به صورت کامل خالی گردند، مراقبت بالا را مهیا می نماییند. به عنوان نمونه ، بیش از حد تخلیه، و جریان شارژ خیلی بالا رونده است. مضافا اینکه، هر دو نیکل و کادمیوم میباشند. هزینه سم، دفع و بازیافت باطری بالا است.

باتری نیکول کادمیوم نیز نیاز به محافظت دارد. طرز پر کردن آب مخصوصا در برنامه های عملکردی با چرخه زیاد یا تحت شارژ سنگین در مقایسه با بعضی از راه های شارژ،برای ما گران تمام میشود.

در باتری نیکل کادمیوم، کاتد یا Cathode و آند یا Anode  و محلول هیدروکسید پتاسیم (Potassium hydroxide (KOH الکترولیت باتری وجود دارد.

 

باتری یو پی اس لیتیوم یون

 

باتری های لیتیوم یون یک تکنولوژی باتری قابل استفاده در ups میباشد که خیلی سریع در حال رشد هست که از انرژی زیادی استفاده می کند و چگالی و وزن پایینی دارد.

در یک باتری لیتیوم یون  کاتد غالبا از اکسید فلزی تولید میگردد، ولی آند معمولا گرافیت CARBON متخلخل هست. هر دو آنها غوطه ور و معلق میباشند. در یک الکترولیت مایع تولید شده از نمک لیتیوم و حلال آلی میباشد. در تخلیه، جریان یون ها درگردش هستند از آند به کاتد از طریق الکترولیت و جداساز؛ شارژ مسیر را تغییر میدهد و یون ها از کاتد به آن منتقل میشوند.

انواع باتری UPS لیتیومی

 

باتری لیتیوم یونی چند نوع هستند :

  • اکسید کبالت لیتیوم
  • oxide منگنز لیتیم
  • oxide کبالت منگنز لیتیم نیکل
  • فسفات آهن لیتیم
  • آلومینا کبالت نیکل
  • اکسید تیتانیوم لیتیوم

این ترکیبات در خیلی از جنبه های غیر از تکنولوژی هم نقش مهمی در عملکرد خواهد داشت، مثل طرح مکانیکی، بزرگی سلول و ترکیب مواد فعال. شرکت های متنوع باتری هم فناوری را برای بهبود تلفیق مینماید. کارکرد برای یک برنامه خاص این ماده های شیمیایی معمولا برای کاربردهای یو پی اس استفاده میگردد.

LMO-NMC و LFP به دلیل طول عمر زیاد اش، ایمنی زیاد و تراکم قدرت زیاد میباشند. اولین انتخاب ABB برای فناوری باتری LIB هست.راهکار کابینه با ترکیبی از اکسید منگنز لیتیم و منگنز نیکل است. کبالت، میتواند بیش از ۲۰۰ کیلووات از قدرت پی دی پی برای چند دقیقه تولید کند.

 

باتری سیور آلکالاین

battery های  آلکالین نوعی از انواع باطری های قابل استفاده در یو پی اس میباشند که در کنار وسایل الکتریکی متصل می شوند و انرژِ الکتریکی را در خود سیو می نماید؛ این باتری ها میزان و ولتاژ های متنوعی  را دارا هستند و در اشکال و ابعاد مختلفی تولید و ارائه میگردند. باطری های آلکالاین قدرتمند تر از باتری های معمولی میباشند و ماده درونی آن ها از روی و دی اکسید منگنز ساخته شده اند و ظرفیت آنها چند برابر باتری های معمولی هستند

نکات استفاده از باتری آلکالین و یوپی اس

 

  • باتری های آلکالین در موقعیت معمولی که در مجاورت باتری هایی با ترکیبات شیمیایی مختلف قرار نگرفته است، نشتی نخواهد داشت.
  • همینطور استرس و پریشانی بخاطر نشت کردن  باتری آلکالین در هنگام استفاده نکردن از باتری وجود ندارد.
  • نشتی باتری ها فقط موقعی امکان دارد  که در دمای خیلی زیادتر از دمای تحمل باتری از آن ها استفاده شود و استفاده کردن هم تایم باتری های قدیمی که شاید استفاده شده اند هستند در کنار باتری های جدید.
  • اگر تجهیزات الکتریکی ای در سازمان موجود هست که تا مدت نامشخصی نمیخواهید از ان استفاده کنید، باتری ها را از آن بیرون اورید.

باتریها از منظر محافظت و نگاه داشتن

 

باتری یو پی اس از نظر احتیاج به نگهداری دو نوع هستند که عبارت است از:

  • باتریهایی که به محافظت کم (Low Maintanace) نیاز دارند یا سیلد نیستند
  • باتریهایی که نیاز به محافظت (Free Maintanace ) ندارند یا سیلد هستند

باتری یو پی اس LM که عمر معمولی ای دارند صفحه سرب آنتیموان/ کلسیم (دو آلیاژی یا هیبرید) درون انها وجود دارد. از ان طرف باتری یو پی اس که نیاز به مراقبت و محافظت ندارد MF صفحه سرب – کلسیم / کلسیم میباشند.

 

باتری های ups بدون نیاز به مراقبت

 

باتری های یو پی اس بدون نیاز به مراقبت MF به مراقبت های کمتری احتیاج و دارای طول عمر بیشتر ، شارژ سرعتی تر، مقاومت بیشتر در مقابل شارژ بیش از حد اور شارژ باتری ups، کم شدن خوردگی ترمینال ها و تایم  مجاز برای محافظت از کالا یا Shelf Life بیشتر میباشند ولی در مقابل عیب های ناشی از دشارژ عمیق باتری  به علت بالا رفتن ریزش مواد فعال پلیت ها ،با سرعت بیشتر کارایی خود را از دست میدهد.

در مناطق گرمسیر پیشنهاد میکنیم که باتری یو پی اس  ups غیر سیلد تهیه کنید. به علت این که در یک باتری یو پی اس ups سیلد وقتی که به آب احتیاج میباشد، نمی توان آب درون آن ریخت و نمیتوان غلظت مخصوص آن را با هیدرومتر مشخص کرد.

 

نوع سوم باتری ups

 

بعضی از تولید کنندگان، نوع سوم باتری را به نام دوال ساخته اند که از یک باتری یو پی اس استاندارد با سل های پشتیبان که در زمان ضرورت قابل تغییر(switch)کردن است، تولید شده است.

پیشنهاد می گردد با هزینه یکسان بهتر است که دو باتری ups را تهیه نمایید و بعد آنها را از هم جدا نمایید. بعدها پیش بینی میشود که باتری یو پی اس ارزشمند تر دریچه های تنظیم کننده یا valve regulated داشته باشد و سلول های gell و جاذب های پشم شیشه ای در آن استفاده شود.

به علت این که  سازنده های باتری یو پی اس خواهان بالارفتن میزان زمان و ضمانت نامه معتبر هستند و همینطور مکان باتری یو پی اس را در مکان گرمتر (به دلیل مراقبت از گرمای شدید) به لوکیشنی که سرد تر هست تغییر دهند. بعضی از کمپاتنی های سازنده باتری یو پی اس با استحکام بالا در برابر لرزش شدید یا باتری های از نوع RV را ساخته اند تا اثرات لرزش طبیعی را کم کنند.

 

 باتری های ups  چه فرقی با هم دارد؟

 

بهترین نوع باتری برای UPS مدل سیلد (lead – acid) است و اکثرا با درپوش بسته که احتیاج به چک کردن مداوم  ندارد و با ولتاژ ۱۲V تولید و مصرف میشود . البته در آمپر ساعت زیاد از  باتری ۲ ولتی استفاده میشود. در مکانهایی که نیاز به طول عمر زیادتر از۸  سال باشد، اکثرا از باتری نیکل کادمیم استفاده میشود.

نوعی از باتری ها نیز از سری نیکل متال هیبرید وجود دارد که رنج جریان آن سه هزار آمپر ساعت بوده و دارای طول عمر حدود ۲۵ سال می باشند.

 

مقایسه باتری های اسید سرب و نیکل کادمیوم

 

مناسب ترین باتری برای یک یو پی اس، باتری نوع سیلد و نیکل کادمیم هستند. باتری از نوع سیلد اغلب با در پوش است که دیگر نیازی نیست که  سرویس و نگهداری شود و با ولتاژ دوازده ولت استفاده میشود.

و باتری های نیکل کادمیم دارای ارزش ۳ تا ۴  برابر باتری های سرب اسید هستند اما دارای طول عمر حدود ۱۵ سال یا حتی بیشتر میباشند. باتری های اسید سرب نسبت به باتری های نیکل کادمیوم قیمت پایینتری دارند.

.

.

پشتیبانی راژمان

 

راژمان الکترونیک بیش از ده سال است که در زمینه یو پی اس و برق اضطراری در ایران پیشرو بوده و هست و طی این سالها نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرده است.

در صورت نیاز به مشاوره در زمینه خرید و نصب باتری یو پی اس  میتوانید با ما تماس بگیرید تا پشتیبانان متخصص در شرکت ما شما را برای انتخاب بهترین باتری یو پی اس راهنمایی کنند.

تلفن های تماس

همین حالا تماس بگیرید

۰۲۱۲-۲۶۴۱۴۵۲۹

۰۲۱-۲۶۴۱۴۴۳۰

۰۹۱۹۶۷۰۶۰۳۱