تفاوت یو پی اس و اینورتر

ما برای اینکه که با قطعی برق مواجه نشویم نیاز به تجهیزاتی داریم که مارا در هنگام قطعی برق یار کنند. دوتا از مهمترین این تجهیزات اینورتر و یو پی اس(منبع تغذیه بدون وقفه) هستند

اما این دو تفاوتهایی نیز باهم دارند در ادامه مطلب سعی میکنیم با اشاره کردن به مواردی مهم تفاوت این دو دستگاه را به شما بگوییم.

تفاوت یو پی اس و اینورتر در عملکردشان

یو پی اس تقریبا شبیه همان منبع تغذیه عمل میکند و همچنین توان مورد نیاز را نوسط اینورتر فراهم مینماید. یو پی اس توانایی این را دارد تا  ولتاژ مسیر ورودی را کنترل کند و آن را تجزیه و تحلیل کند.

اینورتر هم میتواند توان DC را تبدیل کند و بعد از آن انرژی را ذر باتری نگه دارد.که هر موقع نیاز شد در دسترس تجهیزات و دستگاه های الکترونیکی قرار بگیرد

علت به تاخیر افتادن انتقال جریان برق به تجهیزات الکتریکی در نمونه های اینورتر، استفاده از سیگنال هایی است که باعث میشود جریان ای سی به دی سی تبدیل شوند و برعکس.

تفاوت اینورتر با یو پی اس هنگام تبدیل

 

یو پی اس یا اینورتر

 

ویژه ترین تفاوت بین اینورتر و یو پی اس مقدار زمانی است که بعد از قطعی برق دستگاه بتواند جریان را وصل و سپس وارد مدار کند.

این کار در یو پی اس ها ۳ تا ۸ میلی ثانیه طول میکشد پس وسایل الکتریکی بعد از قطع شدن برق از کار نمی افتند ولی در اینورتر ۲۵ تا ۵۰۰ میلی ثانیه تایم نیاز داریم تا جریان الکتریکی به تجهیزات الکترونیکی مان انتقال پیدا کند، در اینصورت بعد از قطع شدن جریان الکتریکی، تجهیزات الکترونیکی خاموش می شوند و امکان دارد به دستگاه های حساس آسیب وارد شود.

اختلاف یو پی اس و اینورتر در نوسانات ولتاژ

نوسانات ولتاژ می تواند به واسطه دستگاه های الکترونیکی در منبع ورودی تنظیم گردد، اما منطقی تر این است که  ولتاژ های خروجی تاحد ممکن بدون نوسان باشند. در تنظیم کردن ups و همواره سازی خروجی ها ولتاژ بهتر از اینور تر عمل خواهد کرد.

یکی از ماموریت های یو پی اس، محافظت از تجهیزات الکترونیکی در مقابل نوسانات برق شهری است. اما اینورتر ها تنها کاری که انجام میدهند این است که برق مورد نیاز ذخیره شده در باتری را استفاده میکنند و نمیتوانند روی کیفیت برق و سیگنال ها و نویزها اش دخل و تصرفی داشته باشند. از این رو کاری با کیفیت برق ارائه شده ندارند.

 توان ورودی

دامنه توان ورودی اینورترها در مقایسه با یو پی اس ها بیشتر هستند. اینورتر در دامنه صدو هفتاد تا دویست و هفتاد ولت از AC هست. این در حالتی هست که  که دامنه توان ورودی یو پی اس دویست و چهل تا دویست و هفتاد ولت از AC هست.

انواع اینورتر و ups

مقایسه انواع یو پی اس ها و اینورتر

یو پی اس ها سه نوع هستند: آفلاین – لاین اینتراکتیو – آنلاین

که بهترین و مدرن ترین یو پی اس، یو پی اس از نوع آنلاین است.

اینورترها هم سه نوع هستند:

موج مربعی

شبه موج

موج سینوسی

که بهترین و مدرن ترین اینورتر، اینورتر از نوع موج سینوسی است.

همانگونه که مشاهده می کنید این دسته بندی ها از طریق شکل موج و نام آنها دسته بندی شده اند.

 تفاوت ups با inverter در ساختار مدارها

مدار ups به علت انتظارات درباره خروجی ای که بدون نویز است و همچنین کاهش پیدا کردن  تاخیر نسبت به مدار اینورتر مقداری پیچیده تر است. همه ی سیستم های یو پی اس دارای اینورتر و شارژر و battery یو پی اس هستند اما این اتفاق برای اینورترها درست نیست و فقط بعضی از انها شارژر باتری دارند، برای اکثر انها باید به صورت مجرا اجرا کرد.

یو پی اس گران تر است یا اینورتر

همانطور که توضیح داده شد یو پی اس نسبت به اینورتر پیچیدگی های بیشتری دارد و مدارهایی که در آن به کار رفته کارایی بیشتری دارند و همچنین به علاوه تامین برق در هنگام قطع شدن جریان الکتریکی، برقی با کیفیت و بدون نویز و بدون نوسان رابه ما ارائه میدهد. پس یو پی اس نسبت به اینورتر قیمت بالاتری دارد.

اینورتر و یو پی اس عیب هایی نیز دارند

هردوی انها معایبی دارند ولی اینورتر معایب بیشتر نسبت به یو پی اس دارد، که اکثرا در خروجی توان، تاخیر بیشتر و همینطور کیفیت مدار آنها کمتر است، در مقابل یو پی ها از نظر هزینه گران تر می باشد. به همین دلیل این مسئله موجب شده تا کاربرد گسترده ی آن برای تجهیزات و ابزارها محدود شود.

در نتیجه اینورترها برای ابزار ها و تجهیزات غیر تخصصی هستند که تاخیر های طولانی در منبع تغذیه آنها تاثیر بسزایی نداشته باشد. در حالی که برای دستگاه هایی مانند کامپیوتر ها و سرورها یو پی اس در الویت می باشد چونقادر به تحمل کردن تاخیر در منبع تغذیه نیستند.

موارد استفاده اینورتر و یو پی اس

کاربرد اینورتر: 

اینورتر برای ارائه‌ی تغذیه‌ی پشتیبان بهتجهیزاتی که حساسیت بالایی ندارند قابل مصرف است ، که اگر درون آن در سوییچ تاخیر به وجود بیاید اهمیتی ندارد. سرعت سوئیچ اینورتر خیلی آرام تر از از یو پی اس است وامکان دارد که به تجهیزاتی که حساسیت بالایی دارند آسیب بزنند.

کاربرد یو پی اس:

یو پی اس جریان اکتریکی را از لاین AC اصلی دریافت میکند و آن را به قطعه های  الکترونیکی تغذیه می‌کند، و همچنین به شکل مداوم باتریها را شارژ می‌کند، ولی وقتی جریان الکتریکی قطع می‌شود، در یک آن منبع تغذیه را عوض میکند وبه باتری منتقل میکند. سرعت سوئیچ خیلی تند هست چیزی معادل ۷ میلی ثانیه است. این تغییر لحظه ای جریان الکتریکی در تجهیزات کامپیوتری که حساسیت بالایی ندارند تاثیری ندارد.

پس اگر برای مراقبت از دستگاه های گرانقیمتی مانند ابر رایه نه ها یاتجهیزات درمانی و بیمارستانی میخواهید سیستم پشتیبانی خریداری کنید.راژمان الکترونیک به شما یو پی اس را پیشنهاد میدهد.

برای مشاهده یو پی اس های راژمان اینجا را کلیک کنید

تفاوتهای یو پی اس و inverter  در حالت کلی

فرق یو پی اس و اینورتر

مقایسه اینورتر با ups
  1. یو پی اس دستگاهی در صنعت برق اضطراری است که دارای یک رگولاتور برای ارائه توان پشتیبانی به تجهیزات کامپیوتری ما است ولی اینورتر  فقط مبدل AC را به DC میباشد.
  2.  یو پی اس کارش این هست که جریان الکتریکی را در حالی که اینورتر AC را به DC تبدیل می کند، سیو کند.
  3. زمانی که برق قطع میشود اینورتر با کمی تاخیر به کار میفتد اما یو پی اس خیلی سریع وارد عمل میشود و در مدار قرار میگیرد.
  4. یو پی اس جریان الکتریکی پشتیبان را برقرار میکند و  inverter منبع تغذیه پشتیبان الکترونیک را مهیا میکند.
  5. یو پی اس ها سه نوع هستند: online ups، یو پی اس آفلاین و یو پی اس لاین اینتراکتیو  اما اینورتر  دو نوع دارند ، اینورتر آماده به کار و کراس گرید.
  6. دستگاه اینورتر در ابتدا به باتری ها متصل میشود اما یو پی اس مستقیما به تجهیزات ما وصل میشود.
  7. اینورتر نسبت به یو پی اس قیمت پایینتری دارد.
  8. یکسو کننده و باتری در مدار یو پی اس قرار دارند و AC را به DC تغییر می دهند و جریان را در battery ذخیره می کند در حالی که اینورتر فقط یک باتری اکسترنال دارد تا انرژی DC را ذخیره کند
  9. زمان پشتیبانی یو پی اس کم است اما زمان پشتیبانی اینورتر بیشتر است.
  10. دستگاه یو پی اس یک برق با کیفیت را به ما ارایه میکند و در ولتاژ آن نوسانی به وجود نمی اید اما اینورتر دارای نواسانات ولتاژی است.
  11. یو پی اس بیشتر برای سازمان ها و مراکز درمانی استفاده میشود اما اینورتر برای شرکت های کوچک استفاده میشود و در کل برای مصارف خانگی است.

ups و inverter میتوانند جایگزین هم باشند؟

ups قابلیت این را دارد که به جای اینورتر قرار بگیرد اما inverter نمیتواند جای یو پی اس را بگیرد. اگر بخواهیم UPS در نقش اینورتر عمل کند، آن را نمیشود به راحتی به ولتاژ تغذیه‌ی ورودی وصل کند. فقط میشود باتری را به عنوان سورس به UPS وصل کنید، در این وضعیت دقیقا شبیه اینورتر کار می‌کند؛ یعنی جریان DC مستقیم را از باتری به AC تبدیل میکند و میشود با آن هر تجهیزات الکترونیکی که ولتاژ AC استفاده می‌کند را با آن تغذیه کرد.

UPS می‌تواند اینورتر باشد، ولی اینورتر نمی‌تواند UPS باشد، زیرا اینورتر جزئی از یو پی اس است.

شرکت راژمان الکترونیک با بیش از ۱۵ سال سابقه در بحث فروش و خدمات رسانی برق اضطراری میتواند یک انخاب عالی برای مشاوره به شما در زمینه خرید یو پی اس و اینورتر باشد.

بسته به تجهیزات الکترونیکی سازمان یا شرکت شما و اینکه چه میزان ظرفیت و توان برای کار خود نیاز دارید میتوانید از مشاورین ما کمک بگیرید.

مشاوره ما کاملا رایگان است!

شماره های تماس شرکت

۰۲۱۲۶۴۱۴۵۲۹      

۰۲۱۲۶۴۱۴۴۳۰        

شماره پشتیبانی ۲۴ ساعته

۰۹۱۹۶۷۰۶۰۳۱