دلیل خراب شدن یو پی اس

همانطور که میدانیم یو پی اس یک منبع تغذیه بدون وقفه اس که ممکن است به علت استفاده نادرست و یا فرسوده شدن خراب شود. دلیل خراب شدن یو پی اس  را بررسی میکنیم و به شما راهکار خواهیم داد. پس تا اخر مقاله با ما همراه باشید


این مقاله را هم بخوانید

بالا بردن عمر یو پی اس


 

یو پی اس که بر اساس ظرفیت battery های خود و ساختاری جریان برق فشاری قوی را با ابزار اینورتر به جریان باری کوچک تغییر میدهد و به مصرف تجهیزات مختلف برساند. همان طور که از اسمش مشخص است، یو پی اس ها میتوانند بدون وقفه برق  را سیو و آن را جابجا کنند.

دلیل خراب شدن یو پی اس در این مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است

دلیل خراب شدن یو پی اس

ولی یکی از اصلی ترین  مسئله هایی که برای همه یو پی اس و متعلقاتش به ویژه باتری ها پیش می آید، خراب شدن آن هست که به خیلی از عوامل وابسته هست. دشارژ شدن باتری  و متصل کردن غلط باتری ها به یکدیگر دو تا از موارد شایع است که باعث خرابی یو پی اس میشود.

عدم عملکرد ups

کار نکردن و خراب شدن یو پی اس یکی از اصل ترین ترین مسئله هایی است که میتواند بعد از گذشت زمانی مصرف آنها و رعایت نکردن بعضی موارد با آنها مواجه شوید، عدم وصل بودن جریان شارژی به خروجی، چشمک زدن لامپ های زرد و قرمز میتواند نشانه های ایجاد شدن مشکل برای ups باشد.

معمولا شرکت ها و کمپانی های مختلف یو پی اس ها را طوری میسازند که تا پنج سال طول عمر داشته باشد و کم رخ داده است که یو پی اس ها در کمتر از آن آسیب ببیند و دچار مشکل شود

 

ups ها به علت  برخورداری از برد های هوشمند و اتصالات زیاد در میان باتری ها و مدار از هنگام اولین اتصال استارت میکند به سیو کردن توان زیادی از برق فشار قوی می کند تا اینکه باتری ها پر شوند. ولی مسائلی مثل شروط نگه داشتن باتری و کیفیت اتصالات باعث ایجاد بعضی ایرادات میگردد.

خطاهایی که همراه با بعضی علائم میباشند که نشان می دهد در سیستم یو پی اس مشکلی وجود دارد، شایع ترین انها روشن شدن لامپ قرمز روی ups  هست که معمولا به عنوان یک هشدار اعلام وضعیت خود را نشان میدهد. در ذیل این علائم  اورده شده است.

 

  • وصل نشدن جریان به پورت خروجی
  • فعال شدن چراغ قرمز
  • شارژ نداشتن باتری ها
  • off شدن ups پس از جدا شدن از منبع اصلی
  • نشان دادن پیام تعویض باتری
  • ایجاد اکسید و یا ضربه در اتصالات
  • کم شدن بازدهی و توان یو پی اس

دلایل خراب شدن دستگاه ups

سیستم یو پی اس از چند بخش مهم ایجاد شده است که عبارت است از باتری های که نقش اصلی را در یو پی اس باری میکنند، دستگاه inverter در ورودی دستگاه که باید جریان قدرتمندی را در حین مصرف تحمل کند، سیم های اصلی که با اهمیت ترین آن اتصال کوتاه از battery می باشد، هست.

همه این قسمت ها در طول فعالیت و on بودن یو پی اس امکان دارد که با مشکلاتی مواجه شوند که در این مقاله به بررسی ایرادات هر کدام میپردازیم. ایجاد هرگونه مسئله در هر بخش یو پی اس می تواند تاثیر بسیاری بر روی بازدهی آن بگذارد.


این مقاله را هم بخوانید:

انتخاب یک یو پی اس مناسب برای کارمان


 

خراب شدن باتری و غیر قابل استفاده بودن باتری 

یکی از مهمترین ایراداتی که در سیستم یو پی اس رخ میدهد، به اتمام رسیدن عمر باتری است که بستگی به ظرفیت باتری و نوع عملکرد battery  دارد. همه باتری ها که در طی روز مضاف بر ups از آنها استفاده می کنیم، میزان عمر معین خود را دارند.

پس از به پایان رسیدن این طول عمر غالبا باتری ها در یک چرخه زمانی نامنظم شروع به کم شدن توان و قدرت ذخیره انرژی میکنند که اکثرا با بعضی علامت ها همراه است.

  • کهنه شدن و غیر قابل استفاده بودن قطب های باتری
  • رسوب کردن در اتصال کوتاه باتری
  • متورم شدن battery
  • کم شدن میزان توان خروجی
  • کم شدن تایم زمان ذخیره جریان الکتریکی

موارد بالا  علائم اصلی تخریب شدن و به پایان رسیدن عمر باتری یو پی اس هست. که معمولا هم بیشتر عدم عملکرد ups ها به خرابی باتری مرتبط می شود. اما علاوه بر طول عمر شرایط نگهداری باتری های یو پی اس خود نقش بسیاری در سالم بودن آن دارند.

باتری هایی که ظرفیت بالایی را دارا هستند باید در شرایط خوب و بهینه نگهداری شوند. از دلایلی که سبب خرابی ups battery ها می شوند میشود به دمای نگهداری باتری، نوع جنس سیمها ، شارژو دشارژ مکرر، کم شدن الکترولیت باتری و متورم شدن تسمه دینام اشاره کرد.

میشود با رعایت نکاتی از ایجاد تخریب در باتری ها جلوگیری کرد به عنوان نمونه، نگه داشتن یو پی اس و باتری در دمای معمول که بین ۲۴تا ۲۸ درجه سانتی گراد میباشد، کنترل اتصالات باتری و بررسی کردن کیفیت پلمپ های آن، از همه با اهمیت تر اندازه گیری مقدار اختلاف ولتاژ در باتری به وسیله تست کننده ی باتری

اندازه گیری اختلاف در توان battery در تایمهای مشخص باعث می گردد که هم از مقدار عملکرد باتری مطلع شوید و هم  میزان بازدهی و توان خروجی باتری را اندازه گیری می کند. در اندازه گیری باتری های یو پی اس مقدار اختلاف ولتاژی که دستگاه تست کننده باتری نمایش می دهد کمتر از  ۱۱٫۷ ولت نیست. در صورت مشاهده عددی کمتر از مقدار گفته شده شده، باتری دارد نفس های اخر را میکشد!

فیلتر های یو پی اس

نا کارامدی فیلترها

فیلترهای یو پی اس یکی دیگر از قسمت های system آن است که با وجود تاثیر جزئی ساختار فیزیکی برای سالم بودن برد و مدارهای دستگاه خیلی مهم و اثر بخش است. فیلترها که تهویه خوب فضای داخل یو پی اس را اجرا  میکنند در طی زمان از کار می افتند.

کاربرد مهم فیلترها که جلوگیری از ورود گرد و خاک به مدارها و بردهای حساس است، حرارتی که ناشی از کارکردن باتری هاست را تا حدود زیادی خارج میکند.

فیلترها به مرور و بعد از چن دسال کارایی خود را از دست میدهند.

به خاطر سادگی در عوض کردن فیلترها و کم آنها می توان به سادگی تهیه و با فیلترهای کارکرده یو پی اس تعویض کرد. بهترین شیوه برای این کار بدین صورت است که به دلیل عملکرد دائمی این فیلترها هر از چند گاهی باید فیلترها را عوض کرد.

 

یو پی اس ها به خاطر اینکه نوعی از  وسایل الکتریکی مهم و گرانقیمت هستند، باید دقت بسیاری برای نگهداری، سرویس های منظم آنها انجام داد تا از ایجاد مشکل جلوگیری شود. در شرایط مشاهده هرگونه مشکل  و یا روشن شدن لامپ هشدار(قرمز) باید سریعا از منبع جدا و نسبت به درست کردن و تعمیر آن اقدام شود.

برای مشاهده یو پی اس های با کفیت راژمان اینجا را کلیک کنید

 

جهت بروز هرگونه مشکل با ما در بخش پشتیبانی راژمان الکترونیک در تماس باشید ویا اینجا را کلیک کنید 

۰۲۱۲۶۴۱۴۵۲۹